Nee?! Vertrek jij ook?

Juli 2018

Soms vallen dingen samen. Toeval? Ja, zeker wel

In 7 maanden tijd, vertrekken 4 Infozorgers naar een ander bedrijf. Ieder met een eigen reden. Van Kees en Jan Peter, was mij dit al langer bekend. Hun beider afscheid was wederzijds gewenst. Soms kom je tot de ontdekking dat je toch minder goed bij elkaar past dan gedacht. Niets mis mee, gebeurt vaker, overal, bij elke bedrijf. Gewoon daar over praten, het kan.

Misbaar is iedereen

Nu hebben wij in heel korte tijd, plots te maken met nog meer afscheid: het vertrek van Fabian en van Laura. Beiden onverwacht, beiden spijtig, beiden begrijpelijk. Wanneer je, zoals Laura, al werkend erachter komt, dat je toch heel graag liever net wat ander werk wilt gaan doen, dan is het zo logisch dat je gaat als je dat werk ook vindt. Ook al is en voelt Infozorg en de Infozorgers nog zo fijn en vertrouwd. Wanneer je heel graag toch bij een zorgorganisatie wilt werken en informatiemanager kunt worden, is het even zo logisch dat je die kans grijpt, zoals Fabian doet.
Aan zowel Laura als Fabian, heb ik gevraagd of ik, of wij, iets hadden kunnen doen om hun vertrek te voorkomen. Nee, was hun beider antwoord, een keuze die los staat van wie Infozorg is. Sterker, beiden voelen zich ook bezwaard. Een mooi compliment aan ons allemaal.
Ik wens zowel Fabian als Laura zeer oprecht alle succes en werkplezier in hun nieuwe baan.
Is het vertrek een onhandige samenloop? Ja, dat is het zeker wel. Maar zoals ik al eerder schreef: wij gaan dit hoe dan ook oplossen. Want we weten allemaal: iedereen is misbaar.

Mensen gaan, mensen komen

Soms trek je samen op. En als het fijn is en voelt, dan is het ook plezierig als dat samen optrekken langer kan duren.
Gaat het nu slecht met ons? Nee, dat gevoel heb ik zeer zeker niet. Wanneer oudere bomen omvallen, ontstaat er ruimte in het bos en krijgen andere gewassen de kans om snel, groot en sterk te worden. Dat is het bekende principe van bosbouw en bosbeheer. En datzelfde geldt ook voor mensen in een groep. Wij zijn met ruim 30 mensen. Begin augustus twee nieuwe collega’s er bij. Hoe leuk en verfrissend zal dat niet weer zijn?
Toen wij startten, 20 jaar geleden en TimB bij ons kwam werken, wist hij niets van zorg en niets van informatisering. En ook hij ging naar een klant, die ook toen hoge eisen stelden aan externen. Toen was ik de enige met zorg/applicatie detailkennis. Want ook Michel wist nog van niets. Een tijdje later, Maarten kwam bij ons, ook zonder enige zorg en specifieke zorgapplicatiekennis, En een paar jaar later? Juist, Maarten is al jaren een expert.
Inmiddels hebben wij een hele groep Infozorgers die samen alle kennis in huis heeft en altijd kan helpen. Wij hebben een continue bezetting op Infopunt, waar veel kennis is waar nieuwe en ervaren collega’s op kunnen bouwen. Op dit moment is het dus veel makkelijker om ingewerkt te raken, om mee te lopen, snel kennis te vergaren en te kunnen leunen op collega’s. Dat geldt voor zowel ervaren en als voor minder ervaren IZ-ers.

Ervaring, kennis en kunde

En dan over 'jaren ervaring' gesproken, zie de grafiek. Het gemiddeld aantal jaren dat wij bij Infozorg werken is 8,2 jaar. Precies het aantal jaren dat Kitty nu bij ons werkt. Dat is hoog, dat is veel ervaring.
Kijk eens achterom als meer ervaren Infozorger: wat deed jij een aantal jaren geleden? Hoe snel was jij bekend en pakte jij alles op?
Wat ik maar wil zeggen: als er mensen zijn die bang zijn dat wij nu minder kennis en ervaring in huis hebben, dan is daarop mijn reactie: daar ben ik het niet mee eens!
Wij hebben heel veel ervaring en kennis in huis. Het is onze perceptie wellicht (nadrukkelijk niet de mijne) dat we te weinig kennis & ervaring hebben. Ik hoorde namelijk iets over een spoeling die dun wordt? Nee, fijne collega’s dat is echt niet zo. Het is de beeldvorming die collega’s er mogelijk zelf bij maken. Wij zijn een gezonde en ‘rijke' organisatie, juist ook als het gaat om kennis, samenstelling van leeftijden en ervaringen. Heel veel bedrijven hebben of meer oudere generaties, zonder jongeren. Of juist veel jongeren, zonder de ervaring van wat ouderen.
Als je leest over generatie management, dan kom je tot de ontdekking, dat wij een heel mooi voorbeeld zijn van hoe wij optimaal gebruik kunnen maken van deze generaties. We moeten elkaar dan wel opzoeken en waarderen, telkens elkaar opnieuw omarmen, elkaar willen kennen (daar moeite voor doen), in wisselende samenstellingen willen werken, elkaars eigenschappen leren kennen. En dat betekent ook: samen op zoek gaan naar waar wij samen energie van krijgen. Zodat wij elke keer weer nieuwe en mooie diensten kunnen ontwikkelen en aanbieden.

MakeMarketingMagic - MMM

Woensdag zat ik bij MakeMarketingMagic. Een mooi bedrijf waar wij eerder deze week een marketing abonnement hebben afgesloten. Ik vertel er komende dagen meer over. Ik had een gesprek met een jonge dame, 27, die 3 jaar werkt. Natuurlijk heb ik veel meer ervaring, maar zij kan mij ontzettend goed helpen. Ik zie dat zij jonger is, echt wel, en dat is geen probleem. Datzelfde zien en ervaren onze klanten ook, daar ben ik van overtuigd.
Onze jonge collega’s kunnen heel snel aan de bak, zeker als wij hen helpen op manieren die bij ons en bij elk individue passen. Sta er alsjeblieft allemaal voor open en help (jongere) collega’s. Hou niet onnodig of onbewust vast aan het oude, vertrouwde, maar ga op onderzoek uit, zoek naar ook iets nieuws. Dat kan zoveel energie geven. Zorg ook daarom dat jij jouw kennis expliciet maakt. Check daarna bij anderen of hetgeen is uitgewerkt voldoende expliciet is. Maak nu die legoblokken, zodat anderen er verder mee kunnen. Zodat we snelheid maken en leuke dingen doen. Dat is zo handig en nodig, altijd, juist ook nu.
Ik heb met zowel Fabian als Laura de afspraak gemaakt dat zij hun kennis alsnog voor 1 oktober gaan opleveren, in legoblokken, die zij met jullie en uiteindelijk ook met mij inhoudelijk afstemmen. Zodat zij hun werktestament, als mooi geschenk en stempel, ons na laten en wij daar mee verder kunnen.

Nieuwe kansen

Afscheid nemen is niet makkelijk, maar biedt ook weer vele kansen. We gaan door met mooie dingen maken. Samen met elkaar: leuk, hard, uitdagend en met veel energie samenwerken.
En dat zijn geen mooie, loze woorden. Ik zal deze woorden, ook de komende weken, weer omzetten in daden.
En om alvast wat beelden te schetsen, hier een opsomming, details staan elders, of volgen komende weken:
  • Het abonnement met MMM, ik liet enkele van jullie al wat zien, zij maken elke maand 2 berichten voor ons, op basis van onze input, en helpen met de diensten beter uitschrijven, site bezoek monitoren, LinkedIn volgen, kans creëren
  • Een afspraak met Puntkomma, zij maken de komende maanden Office sjablonen die passen bij onze site, met marko’s en handige hulpmiddelen
  • De training van Vendère die net is gestart voor klantbegeleiders, en zal daarna voor anderen ongetwijfeld navolging krijgt als jullie enthousiast zijn
  • De ISO certificering die ons ook echt iets oplevert: ICO en veel meer
  • Het fijne resultaat dat Nedap, na goede en duidelijke afstemming met ons, nu een andere weg inslaat, en de groep strategische GGZ-partners stopt, ik ben heel blij met dat resultaat
  • De kennisgroep Koppelingen die onder leiding van Robin Bruins (samenwerker) nu echt vorm heeft gekregen en met mooie legoblokken komt, nog dit jaar
  • De applicatiegroep Medimo en ook de kennisgroep Medicatie en meer, wordt mede ondersteund door Jan Willem Homan, ook een nieuwe samenwerker, die heel veel ervaring in EVS heeft en onze contactpersoon wordt naar Medimo, en ons gaat helpen met de projecten Medimo. Heb je overigens al gezien hoeveel FB abonnementen Medimo er nu nieuw zijn? Geweldig toch?
  • De samenwerking tussen VG FB, WAC IZnet/Saar en WAC abonnementen, die vanmorgen heel heldere afspraken heeft gemaakt over een eerste oplevering voor onze abonnementen. Vraag er Geert, Viktor of TimE naar!
  • Gesprekken die Simone en ik voeren met een mogelijk nieuwe collega, die dan mogelijk als klantbegeleider/verkoper (een goede rolnaam nog zoeken), alle klanten bezoekt, die in ieder geval in de categorie pamb vallen, en in de begeleiding en verkoop van abonnementen een rol kan gaan spelen. Zie RTB en Basecamp.

Kortom: genoeg boeiende, mooie en leuke dingen

En waar ik bijna mee afsluit? Ik ben altijd open, eerlijk, recht door zee. Je kunt alles tegen mij zeggen, ook als je overweegt te gaan vertrekken. Ik weet zeker dat ik geen enkele IZ-er die weg wilde, ooit onheus heb bejegend. Maak van deze kennis alsjeblieft gebruik, dat doet zoveel recht en goed aan onze werkrelatie, die echt ook dan goed blijft bestaan. Ik zou dat buitengewoon waarderen! En als je vindt dat je andere ervaringen met mij hebt? Kom bij mij, bespreek het met mij. Ook dat zou mij zeer plezieren.
Laura en Fabian: fijn dat wij jullie legoblokken en inzet nog even mogen ervaren. Het is nog geen 1 oktober, dan pas volgt het echte afscheid.
En dat echte, definitieve afscheid heeft Fred net vandaag genomen. Een bijzondere, aardige, betrokken, warme, hardwerkende collega, die het niet gegund was verder te leven. Verdrietig en triest.
Rest mij jullie te danken voor het lezen van deze brief. Ik hoop dat het ons aller voldoende vertrouwen geeft om fijn verder samen te werken.
Ik vertrouw op jullie. Ik hoop dat dat wederzijds is. Nog een heel fijne zomer. Wij spreken elkaar allemaal weer snel. En bij vragen of opmerkingen: ook de komende weken ben ik voor jullie bereikbaar!
Hartelijke, en letterlijk: zonnige en warme groet,

Ilona

Je krijgt deze mail omdat jij bij Infozorg werkt. Wil jij jezelf afmelden voor dit soort mail? Bespreek het dan met mij, het kan, maar is alles behalve handig.

Meld je dan hier af: Infozorgers in dienst