Blog | Zorgend werken


Alles wat wij als Infozorg doen staat altijd in het teken van de zorg en doen wij met de intentie om de mensen die daadwerkelijk in de zorg werken zoveel mogelijk tijd aan zorg te kunnen laten besteden. De Coronacrisis heeft niet alleen grote impact op zorgmedewerkers, maar heeft ook consequenties voor ons.

Keuzes maken

Vanzelfsprekend volgen wij de landelijke richtlijnen en dat betekent dat bijna alle Infozorgers thuis werken. Onderling hebben we nu veel telefonisch contact en contact via beeldbellen. Op die manier blijven we ook persoonlijk in contact met onze klanten. Bij het Office Management en bij Infopunt werken nog wel een paar mensen op kantoor, met inachtneming van 1,5 meter afstand, omdat we onze klanten nog beter kunnen helpen als we met elkaar kunnen meeluisteren en sparren. Persoonlijk ben ik blij dat ik als Infopunter nog naar kantoor kan. Het betekent niet alleen dat ik kan vasthouden aan een werkroutine, maar ook dat ik de dagen die ik werk even wat anders ben dan mantelzorgende moeder.

Maatwerk

Bij Infozorg streven wij ernaar om maatwerk te leveren, zodat processen en procedures zo optimaal mogelijk aansluiten bij het dagelijkse werk van de zorgmedewerkers. Dat maatwerk in de zorg niet iets vanzelfsprekends is heb ik ook in deze moeilijke periode helaas weer moeten ervaren. De zorgorganisatie waar onze zoon met licht verstandelijke beperking (LVB) begeleid woont (in zijn eigen appartement in een woonwijk, met een baan via de sociale werkvoorziening) hanteert voor deze groep cliënten dezelfde regels als gelden voor de intramurale cliënten met een (zeer) ernstige meervoudige beperking (ZEMB) op het woonzorgpark. En dat zijn regels die moeilijk uit te leggen zijn, want waarom mag je wel naar je werk of boodschappen doen, maar niet bij je ouders op bezoek? Voor dat laatste gold tevens: ga je wel dan mag je niet meer terugkomen.

We hebben het twee weken geprobeerd, maar toen hij het tweede weekend in eenzaamheid helemaal van streek raakte (‘het lijkt hier wel een gevangenis’) en het weekend daarop het lange paasweekeind zou zijn, hebben we hem op Goede Vrijdag naar huis gehaald.

Verruiming maatregelen

Op veel vlakken worden de maatregelen verruimd, maar dat geldt (nog lang?) niet voor onze zoon. Hij valt - net als zo’n 114.000 anderen in de gehandicaptenzorg en 105.000 mensen in verpleeghuizen - in de groep waarover en waarvoor besloten wordt, zonder dat aandacht lijkt te zijn voor de ingrijpende consequenties die het heeft op de betrokkene en zijn/haar naasten. Sociale media staan vol verhalen van schrijnende voorbeelden, maar dat leidt nog steeds niet tot een andere koers, aanpak en maatwerk. De column die gepensioneerd huisarts Joost Zaat hierover in De Volkskrant schreef, is mij uit het hart gegrepen.

We gaan door

Ik thuis met de zorg voor onze zoon en bij Infopunt met de zorg voor onze klanten. Als Infozorg doen we dat in deze coronatijd net als altijd betrokken en ook net als altijd - met de nodige creativiteit - persoonlijk.