Alles draait om gegevens


Wat vind jij, draait alles om gegevens? Wij denken van wel, vanuit een bepaald perspectief dan wel te verstaan. Want natuurlijk is er eerst de zorg: het persoonlijke contact om cliënten en patiënten te kunnen helpen en (ver)zorgen. Om dit zorgen zo goed mogelijk te kunnen doen heb je op het juiste moment, op een simpele en praktische wijze, de juiste gegevens nodig. En daarom moet jouw informatiehuishouding (IH) altijd op orde zijn. Zo simpel is het.

Jouw IH zelf in de hand

Of je nu als ZZP-er werkt, in een team, in een kleine of juist grote zorgorganisatie: je wilt altijd snel de juiste gegevens bij de hand hebben om nog beter te kunnen handelen. Zo zorg jij er ongetwijfeld altijd voor dat je eigen werkomgeving zo ingericht is dat jij snel bij die informatie kunt die je nodig hebt. En dus heb jij je eigen IH goed op orde: jij bent eigenaar van jouw gegevens, jij weet deze gegevens om te zetten tot nuttige informatie, zodat jij jouw kennis telkens weer kunt vergroten en je elke dag weer voor jouw cliënten van betekenis kan zijn.

En loopt iets niet helemaal lekker of kan het beter? Dan bekijk je die situatie, je verzint een praktische oplossing en past jouw werkwijze en wellicht gegevensvastlegging hierop aan. Zo verbeter je continu en ben je heel flexibel in staat op veranderingen te reageren.

Overtuiging en moeite doen

Wij zijn ervan overtuigd dat ook zorgorganisaties zo eenvoudig continu kunnen verbeteren en veranderen. Zodat ook zij flexibel en wendbaar zijn. Heb jij die overtuiging ook? Lees en denk dan met ons mee, laten we samen die overtuiging om gaan zetten in daden.

Want om zo flexibel te worden moet je met elkaar wel wat werk gaan verzetten. Moet je wel de moeite (willen) nemen als organisatie jullie IH te doorgronden, inzichtelijk te maken en moet je werkafspraken gaan maken. En ja, met 50 of meer applicaties in gebruik zie je daar waarschijnlijk als een berg tegenop. En ja, die 50 applicaties heb je vast in huis, als het er niet meer zijn....

De poorten gaan open

Naast flexibel en wendbaar zijn is er nog een reden om die IH goed in de hand te willen hebben. We gaan met elkaar namelijk de komende jaren alleen maar meer onze ‘poorten’ van onze applicaties openzetten. De gegevens gaan vrijelijk stromen vanuit jullie eigen organisatie naar de cliënt en hun naasten, denk maar aan de PGO’s. Ook gaan we steeds meer samenwerken in de regio’s en in de keten. Denk maar aan medicatie (apotheek), lab uitslagen, multidisciplinair overleg met specialisten en externe behandelaren. En natuurlijk nog alle versnellingsprogramma’s die uitgeprobeerd worden in de proeftuinen en daarna in het echt.

Weet jij (ongeacht jouw functie) nu zeker dat die poorten alleen maar opengaan als jullie deze open willen hebben? Weten jullie welke poorten jullie hebben? En weten jullie ook welke gegevens vrijelijk door die poorten (straks) mogen en gaan stromen? Of vertrouwen jullie er blind op dat dit wel goed gaat?

Geen angst, wel blind vertrouwen?

Je hoeft geen angst te hebben dat het met al die gegevensuitwisselingen niet goed gaat. We zijn immers al jaren bezig met ook grip te krijgen op die gegevens langs de lijnen van de informatiebeveiliging, de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), het aantoonbaar werken conform NEN 7510, 12 en 13.

Zoals hierboven al gevraagd: hebben jullie nu een blind vertrouwen dat het wel goed gaat met die gegevensuitwisseling? Hebben jullie met elkaar hierop goede regie en grip, of zitten jullie er tussenin?

De meeste zorgorganisaties die wij spreken zitten er tussenin. En dat is een goede stap in de richting, maar nog niet goed genoeg voor het moment dat die gegevenspoorten open staan.

IH (verder) op orde

Als jullie niet helemaal blindvaren, maar jullie jezelf ook niet heel zeker voelen over die regie en grip, dan is ons stappenplan IH op orde wellicht ook handig voor jullie? Wij gaan graag met je in gesprek om te bespreken of die onrust al dan niet gegrond is. Wij delen zoals altijd graag onze legoblokken met jullie, dus ook ons stappenplan IH op orde dat verwerkt is in een plan van aanpak. Zie alvast ons filmpje daarover. Heb je toegang tot onze bieb, dan vind je het plan daar. Zo niet, vraag ernaar bij de bij jou bekende Infozorger(s) of vul dit formulier in.

Weet dat we er ook over gaan spreken tijdens onze online abonneebijeenkomsten eind mei en begin juni 2020. Maar ook een één op één gesprek kan altijd, heel graag zelfs, laat maar weten wat je wilt, wij helpen je heel graag verder.

13 mei 2020