Terugblikken en vooruitkijken


Daar sta je wetend dat je
de tijd ineens niet altijd kent……..

Dit zijn de eerste 2 regels uit een gedicht dat wij in ons kerstpakket hebben gestopt. Waarom? Omdat we het zo belangrijk vinden om aandacht aan de ander en aan jezelf te schenken.

Zet eerst je eigen masker op, dan die van je kind

Dat meldt de stewardess iedere vlucht weer. Hoe sterker je zelf staat, hoe beter je de ander kan helpen. En helpen deden wij afgelopen jaar en doen wij in 2021. Helpen, ondersteunen, meewerken, hard werken, samen de schouders eronder. Dat is wat ons dreef en drijft. Ondersteunend zijn aan de zorg, vanuit ons vakmanschap, als specialist in functioneel beheren.

Wij kloppen onszelf niet graag op de borst

Wij kloppen onszelf niet graag op de borst, maar wij zijn wel trots op ons werk. Wij zijn ervan overtuigd dat wij met onze aanpak om de informatiehuishouding op orde te hebben en houden de komende jaren zorgorganisaties weer heel goed kunnen helpen verbeteren en versnellen.

Stel je maar eens voor hoe het gaat worden de komende tijd (als het er al niet is). Het aantal applicaties en apps wordt binnen een zorgorganisatie alleen maar groter, net als het aantal koppelingen tussen die applicaties en apps. Oneindig veel gegevens stromen door toepassing van nieuwe technologieën - ogenschijnlijk vrijelijk - precies naar die plaatsen waar je op een specifiek moment juist die informatie nodig hebt om adequaat en accuraat te kunnen handelen. En door onder meer eOverdracht en de inzet van PGO’s, gaan die gegevens ook door de regio’s stromen: zet de deuren maar wagenwijd open, want die informatie hebben wij allemaal heel hard nodig!

Welke gegevens waarheen?

En ja, dit kan alleen maar als wij als functioneel beheerders en informatiemanagers precies weten welke gegevens wij dan laten stromen. Als we precies weten of de gegevens juist zijn en kloppen. Lopen we risico’s? Altijd. Maar hoe beter we weten wat we waar in onze informatiehuishouding hebben, hoe kleiner dat (informatiebeveligings)risico.

Dit inzichtelijk maken kost veel tijd en energie, dat kan je niet alleen. Daarom maken wij legoblokken in onze bibliotheek. Elke klant kan in die bibliotheek grasduinen en de legoblokken gebruiken. Effectief en efficiënt.

Onze legoblokken zijn al ergens toegepast, door onszelf of bij onze klanten. Ook die over informatiebeveiliging, wij hebben immers ons managementsysteem ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd.

E-learning, Infogrip en USM

Afgelopen jaar hebben wij continu verbeterd door e-learning te vervolmaken en veelvuldig in te zetten, ook als legoblokken. Door onze informatieontsluiting (mede door inzet van Infogrip) nog beter beschikbaar te stellen. Door Saar uit te breiden met zicht op zibs (zorginformatiebouwstenen). En tenslotte ook door universeel service management (USM) te omarmen en toe te passen.

Volgend jaar gaan wij onze informatiehuishoudingsprocessen nog verder automatiseren. Elk kwartaal een stap.

Een kerstdiner, maar anders

Afgelopen vrijdag hebben wij onszelf ook verwend. Een kleine borrel via Teams, opgeluisterd door een schitterend filmpje met mooie tekst. Om daarna thuis van een 'Infozorg @home' diner te genieten, net als ons kerstpakket uitgedeeld in een Corona-proof kerststraatje op onze eigen parkeerplaats. De foto’s die wij met elkaar deelden bracht een beetje de sfeer die wij anders elk jaar met elkaar creëren tijdens ons gezamenlijke kerstdiner: een eigenzinnige, hardwerkende en warme familie.

Wij wensen jou hele fijne warme feestdagen
op afstand en toch dichtbij

&

een heel gezond 2021
wij zullen er weer voor jullie zijn

Namens alle Infozorgers,

Ilona

Daar sta je wetend dat je
De tijd ineens niet altijd kent
En juist dan is het zo belangrijk
Dat jij jezelf bewust verwent

Daar sta je wetend dat je
Aandacht naar een ander zendt
Maar wanneer je dan soms twijfelt
Besef dan dat jij die ander bent

21 december 2020